gps fleet tracking

‘Efficiënter plannen met track & trace’ [Klantinterview]

P&VPANELS is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van distributieborden en stuurborden. De serviceafdeling verzorgt onderhoud op locatie van de borden en bestaat nu drie jaar. Wij spraken met Stijn Cuppens, manager van de serviceafdeling,  over het belang van een track & trace-oplossing voor P&VPANELS.

Efficiënt plannen en snel reageren op ad-hoc verzoeken
Het oprichten van de serviceafdeling was voor P&VPANELS de reden om naar een track & trace-systeem te gaan kijken. “Met medewerkers die constant onderweg zijn, bleek het al snel noodzakelijk om een goede oplossing te hebben om de locatie van iedere monteur snel te kunnen zien. Dat zorgt dat we efficiënt kunnen plannen en snel kunnen reageren op ad-hoc verzoeken van klanten. We zien nu direct welke monteur het dichtst bij een klant is.”

Beveiliging kostbare materialen
De selectie van de juiste telematica-leverancier ging eigenlijk heel snel. “Ik had bij mijn vorige twee werkgevers al gewerkt met het systeem van Fleet Complete. Dat is altijd naar grote tevredenheid geweest. Uiteraard heb ik bij de selectie van de juiste leverancier ook naar andere partijen gekeken, maar de keuze viel toch snel op Fleet Complete”, vertelt Cuppens.

De track & trace-oplossing is nu in zes voertuigen ingebouwd. “We gebruiken de oplossing dus voornamelijk om nog beter te kunnen plannen, maar ook als beveiliging voor onze kostbare materialen. We weten nu gewoon altijd waar onze voertuigen, gereedschappen en ander materiaal is.”

Snel geïmplementeerd
“De implementatie is heel vlot verlopen. Ik heb met de salesmanager, Vincent Schuermans-Rombouts, een heel constructief gesprek gehad, waardoor ik eigenlijk al precies wist hoe we de track & trace-oplossing het beste kunnen inzetten. Vervolgens werd de installatie van de hardware heel snel geregeld en heb ik daarna ook nog training gehad. Maar eerlijk gezegd werkt het systeem heel eenvoudig, waardoor ik veel zelf al had uitgevonden.”

Acceptatie door medewerkers
Het plaatsten van het ritregistratiesysteem is vervolgens ook uitgebreid gecommuniceerd naar de medewerkers, vertelt Cuppens “Van de sociale partner moest het via de officiële weg gecommuniceerd worden. Begrijpelijk dat we het niet als controle-tool mogen gebruiken, dat is ook niet het doel. We willen flexibiliteit bieden aan onze klanten en door efficiënt te werken meer business binnenhalen. Dat begreep iedereen, dus de medewerkers accepteerde het systeem zonder problemen.”

Groei
In de toekomst verwacht P&VPANELS het wagenpark te gaan uitbreiden naar twintig voertuigen. “Tot nu toe hebben we het aantal voertuigen ieder jaar verdubbeld. Als we zo blijven doorgroeien gaan we vermoedelijk ook gebruikmaken van andere oplossingen van Fleet Complete, zoals de app voor automatische urenregistratie. Dat is gewoon een must of snel te kunnen blijven werken.”

Meer informatie over track & trace.