Uncategorized

Verkeersongeval duurder dan gedacht door indirecte kosten

Wist je dat ieder jaar gemiddeld 20% van de bedrijfsvoertuigen betrokken is bij een verkeersongeval? Naast leed voor de bestuurder, brengt ieder incident ook aanzienlijke kosten met zich mee. Dit gaat om medische kosten, voertuigreparaties en indirecte kosten.

Indirecte kosten van een verkeersongeval

Ruim 95% van de verkeersongelukken is het gevolg van menselijk falen en het aantal verkeersdoden stijgt helaas weer volgens Veilig Verkeerd Nederland. Naast leed, brengt ieder ongeval veel kosten met zich mee. In Nederland is dat ruim 600 miljoen per jaar.

De meeste kosten worden doorgaans wel door de verzekering gedekt, maar volgens schattingen van verzekeringsmaatschappijen vertaalt 1 euro aan directe ongevalskosten zich in ongeveer 3 euro aan indirecte kosten. Deze indirecte kosten zijn vaak lastig te identificeren en nog moeilijker te meten, maar zijn van grote invloed op de dagelijkse activiteiten en het bedrijfsresultaat van een organisatie.

Deze ‘verborgen’ kosten kunnen vele vormen aannemen, afhankelijk van de ernst van het ongeval. Een aantal manieren waarop verkeersongevallen een bedrijf kunnen beïnvloeden:

  • Verhoogde verzekeringspremies
  • Negatieve publiciteit
  • Schade aan uw bedrijfsimago
  • Verminderde waarde van het voertuig
  • Verhoogde administratieve lasten
  • Proceskosten

Iedere keer dat een medewerker achter het stuur kruipt is uw bedrijf kwetsbaar. Daarom is het ontzettend belangrijk om veilig rijgedrag proactief te stimuleren. 

Reactief versus proactief

De meest traditionele rijveiligheidsprogramma’s zijn reactief van aard: een ongeval of rij-overtreding vindt plaats en daarna wordt er een training voorgeschreven. Dat is te weinig, te laat en zorgen dat uw medewerkers en bedrijf nog steeds risico lopen. Een effectief programma zorgt dat rijgedrag realtime gevolgd wordt. Dat kan heel eenvoudig met nieuwe technologieën, zoals telematica en geavanceerde data-analyse. U kunt risicogedrag snel identificeren en aanpakken, om het rijgedrag te verbeteren, risico’s te minimaliseren en (ongevals)kosten te verlagen.

AdobeStock_291886822-min (1)

 

Onderdelen van een effectief coachingsprogramma

Een effectief coachingsprogramma bevat zowel reactieve en proactieve onderdelen. 

  • Een zichtbaar veiligheidsbeleid, dat ook bekend is bij iedere medewerker
  • Dashboards om het rijgedrag van de bestuurders constant te kunnen monitoren
  • Online trainingsmodules om specifieke punten onder de aandacht te brengen en het rijgedrag te verbeteren
  • Een scorekaart, om vriendelijke concurrentie tussen bestuurders aan te moedigen en de veiligste bestuurders te kunnen belonen
  • Een dashcam in de voertuigen, om bestuurders live te coachen met digitale alerts tijdens het rijden
  • Een gepersonaliseerd instapprogramma voor nieuwe bestuurders

Wij zijn heel benieuwd welke maatregelen u neemt om veilig rijgedrag in uw organisatie op de kaart te zetten en te stimuleren bij bestuurders? 

Heeft u vragen over hoe telematica helpt bij het coachen van bestuurders en bent u nieuwsgierig of het een mooie aanvulling op uw coachingsprogramma kan zijn? Neem contact op.