GPS-tracking

5 manieren waarop telematica hoveniersbedrijven helpt

Als hovenier kunt u weinig zonder gereedschap en machines. Als die zoekraken of gestolen worden, kunnen hoveniersbedrijven dagen of zelfs weken aan omzet mislopen. Bovendien brengt het vervangen van al het gereedschap een hoop gedoe met zich mee.

Wellicht maakt u reeds gebruik van een telematica-oplossing voor het beheer van het wagenpark, maar telematica kan voor nog veel meer zaken ingezet worden! Zo kunt u met GPS-trackers ook de locatie van andere bedrijfsmiddelen bewaken, zoals maaimachines en aanhangwagens. Dit biedt tal van voordelen, zoals verbeterde efficiëntie en bescherming tegen diefstal. En dat draagt weer bij aan een positief bedrijfsresultaat.

Hier volgt een overzicht van vijf manieren waarop telematica kan bijdragen aan een transformatie in de hoveniersector:

1. Tracking van medewekers

Hoveniersbedrijven kunnen zowel organisaties als particulieren tot hun klanten rekenen. Het is belangrijk om beide groepen tevreden te houden met betrouwbare en tijdige dienstverlening. Dit is met name belangrijk voor particulieren, omdat de kans groot is dat die hun hele dag rond een afspraak hebben ingericht.

Met elke ontevreden klant loopt u niet alleen omzet mis, maar ook de kans op positieve mond-tot-mondreclame. En daarmee verliest u ook toekomstige omzet.

Telematica zorgt dat u beter zicht hebt op de buitendienst. Dit maakt het mogelijk om de bedrijfsbrede communicatie te verbeteren. Als een bestuurder bijvoorbeeld in het verkeer vast komt te zitten kunt u dat in real-time zien en de klant daar vooraf van op de hoogte stellen. Hoe meer communicatie, hoe beter. Er zijn maar weinig dingen irritanter dan niet weten waar degene blijft met wie u een afspraak heeft.

2. Asset tracking

Asset trackers met GPS-functionaliteit stellen u in staat om elk bedrijfsmiddel (asset) te volgen. Dit helpt niet alleen om aan het einde van de dag de inventaris te controleren, maar ook om misbruik, schade en zelfs diefstal te voorkomen. 

U kunt de data die asset trackers aanleveren ook gebruiken om te analyseren wat er precies is gebeurd en waarom dat gebeurde. Vervolgens kunt u preventieve maatregelen treffen om te voorkomen dat het incident zich herhaalt. Als u bijvoorbeeld merkt dat er regelmatig goederen op een bepaalde locatie worden gestolen, kunt u medewerkers informeren.

Software voor GPS-tracking kan ook als afschrikmiddel dienen.

“Hoe meer niveaus van bescherming u op een voertuig toepast, hoe moeilijker het wordt om het te stelen”, zo luidt het advies van het Amerikaanse National Insurance Crime Bureau (NICB). Het vergrendelen van portieren, het installeren van telematica en het tonen van een waarschuwing voor potentiële dieven dat alle bedrijfsmiddelen van software voor GPS-tracking zijn voorzien bieden stuk voor stuk aanvullende niveaus van bescherming,

3. Voertuigonderhoud

Als een medewerkers pech krijgt, is de kans groot dat hij of zij niet op tijd op een afspraak komt. Een preventieve onderhoudsplanning kan u helpen om de kosten van reactieve reparaties van apparatuur en voertuigen tot een minimum te beperken. Het signaleren van problemen voordat ze in storingen resulteren verkleint de kans dat apparatuur en voertuigen het laten afweten terwijl een hovenier op weg naar een klant is of bezig is met een klus.

4. Bestuurders gemotiveerd houden

Hovenieren is klantgericht werk. En tevreden personeel geeft een positieve indruk op klanten. Het is niet altijd makkelijk om medewerkers tevreden te houden, maar als u hun pijnpunten in een vroegtijdig stadium weet te signaleren, zal dat bijdragen aan het werkplezier van je team. Werknemers willen een manager die om hun gezondheid en welzijn geeft. Hier volgen een paar tips die ervoor kunnen zorgen dat het gezicht van je teamleden een glimlach blijft vertonen.

  • Maak gebruik van een koppeling met de digitale tachograaf om ervoor te zorgen dat je rij- en rusttijden inzichtelijk krijgt en bestuurders niet langer werken dan de bedoeling is. Vermoeide bestuurders maken sneller fouten.
  • Maak gebruik van telematica voor het plannen van routes voordat hoveniers op pad gaan. Op die manier kunt u de kans dat ze vast komen te zitten in het verkeer tot een minimum beperken.
  • Met telematica kunt u onder meer het brandstofverbruik en het aantal afgelegde kilometers in kaart brengen. Medewerkers zijn in dat geval geen tijd meer kwijt aan kleine doch tijdrovende administratieve zaken zoals het bewaren van bonnetjes en bijhouden van een rittenadministratie.

De data die wordt verzameld met GPS-trackers kan ook worden gebruikt als input voor de training van medewerkers en om goed gedrag te belonen. 

5. Indrukwekkende efficiëntie

Telematica kan helpen om het bedrijfsresultaat te verbeteren door een einde te maken aan vormen van inefficiëntie, van gebrekkig onderhoud tot stationaire draaitijden. Deze technologie kan u ook voorzien van belangrijke informatie over bestuurders, voertuigen en het hele wagenpark aan de hand van data die dagen, weken, maanden of zelfs jaren teruggaat.

Gaandeweg zult u meer zicht krijgen op zaken als het brandstofverbruik, de resultaten van onderhoudsinspecties en het gebruik van bedrijfsmiddelen. Op basis daarvan kunt u belangrijke beslissingen nemen die bijdragen aan een effectiever gebruik van het wagenpark en bedrijfsmiddelen. Telematica biedt hoveniersbedrijven dus diverse mogelijkheden om tijd en geld te besparen. Kies wel een leverancier die bij u past en met u meegroeit.

Wilt u dat we meedenken over welke tools uw (hoveniers)bedrijf verder kunnen helpen? Neem contact op.